Kalevan Malja

Kalevan Maljan voittaa kalenterivuosittain ulkoratojen Suomen mestaruuskilpailuissa eniten SM-pisteitä kerännyt seura. Voittanut seura saa omakseen Kalevan Maljan hopeisen pienoismallin sekä rahapalkinnon, jonka suuruuden SUL:n hallitus vahvistaa vuosittain. Vuoden 2023 Kalevan Malja -kilpailuun lasketaan mukaan SM-kilpailut alkaen SM-moniotteluista 2022 (Lahti 17.-18.9.2022) ja loppuen SM-viesteihin (Lahti 9.-10.9.2023).

Vuonna 2023 Kalevan Malja -kilpailun voittanut seura saa 5 000 euroa.

SM-pisteitä ei jaeta hallikauden SM-kilpailuista eikä myöskään ulkoratojen P/T 15- ja 14-sarjojen SM-lajeista. Huom! Pitkien heittojen talvimestaruuskilpailut lasketaan kuuluviksi hallikauteen.

Kalevan Maljan pisteiden (SM-pisteiden) jakaminen

Mestaruuskilpailujen 8 parhaalle sijalukujen mukaisesti 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2 ja 1 pistettä seuraavista lajeista:

– miesten ja naisten henkilökohtaiset lajit ja viestit

Mestaruuskilpailujen 6 parhaalle sijalukujen mukaisesti 7, 5, 4, 3, 2 ja 1 pistettä seuraavista lajeista:

– sarjojen M ja N maastojuoksun joukkuelajit

– sarjojen M22, M19, M17, M16, N22, N19, N17 ja N16 kaikki lajit

Jos Kalevan Malja -kilpailun ensimmäisestä sijasta on pisteissä tasatilanne, voittajaksi julistetaan seura, jolla on vuoden aikana ollut SM-pisteitä antavissa lajeissa enemmän ykkössijoja. Jos tasatilanne edelleen jatkuu, voittajaksi tulee seura, jolla on enemmän kakkossijoja, jne.

Kilpailujen järjestäjien tehtävänä on laatia lajikohtaisesti luettelo jaettavana olleiden pisteiden jakautumisesta seurojen kesken sekä liittää se kilpailun viralliseen tulosluetteloon. Mukaan tulee liittää myös yhteenveto jakamatta jääneistä pisteistä.

Kalevan maljan historia ja mitalistit 1910-2021